Chia med jordbær

Dette er stan­dard vin­ter­frokost her i heimen! Chi­a­pud­ding med jord­bær, eller chi­a­grøt som noen fore­trekker å kalle det — kjært barn har mange navn.

Denne er super i vin­ter­måne­dene når utval­get av frukt og bær ikke er like stort som om sommeren.

Jeg tar bare frosne jord­bær i en bolle og heller over juice, lar det stå litt så jord­bærene tin­er noe. Så kjør­er jeg det med stavmikser til en pure, og bland­er inn chiafrø.

Den kan stå i kjøleskapet og tykne og gjøre seg klar, og vips så har man frokost klar til mor­ge­nen etter!

IMG_8472

Kjem­pelett å ta med seg på farten om man vil det 🙂

Jeg pleier å lage den med den fruk­tjuicen jeg fore­trekker der og da — lenge var det appelsin­juice som var slageren, men nå for tiden er det ananasjuice som er vin­neren i min jord­bærchia.  PS: Jeg anbe­faler å bruke ordentlig juice — ikke tulle­juice av konsentrat.

Du trenger:

300 g frosne jordbær

3 ‑3,5 dl fruk­tjuice av appelsin, ananas, eple e.l.

6 — 8 ss chiafrø

Slik gjør du:

  1. Ha jord­bærene i en bolle sam­men med juicen, og la stå litt og tine før du kjør­er det til en puré med stavmikser.
  2. Bland inn chi­afrø og rør godt (jo mer frø, jo tykkere pud­ding og større andel pro­tein i forhold til frukt)
  3. Sett i kjøleskapet, men rør godt gjen etter 10 minutter.
  4.  La chi­a­pud­din­gen stå i kjøleskapet og tine sam­tidig som den tykn­er. Det tar kan­skje et par timer før den tin­er helt, avhengig av hvor lenge du har tint den i romtem­per­atur på forhånd.

Som tidligere nevnt er chia både mat og medisin i ett, og denne pud­din­gen sørg­er for å hjelpe tarmene med å rense seg for lagret avfall og slagstof­fer, og dermed hjelper den krop­pen med å bli kvitt gift­stof­fer raskere!

Jule­salat Les mer IMG_4831″ width=“2073” height=“1721” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Det beste jeg vet Les mer IMG_4636 3″ width=“2560” height=“1920” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Stan­dard­salat Les mer IMG_3921 2″ width=“760” height=“586” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Taco­ca­do! Les mer IMG_2602 2″ width=“2560” height=“2056” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Snacks à la Provence Les mer IMG_9208 (1)” width=“2560” height=“1866” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Squash­pas­ta med tomat­saus Les mer IMG_9082 (1)” width=“2560” height=“2066” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Fest­salat Les mer IMG_8187″ width=“2560” height=“1920” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Spiselige rubin­er Les mer IMG_7798 (1)” width=“2560” height=“1970” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Høstens rot­grønnsak­er med pasti­nakk- og chevredipp Les mer IMG_6405 (1)” width=“2560” height=“2083” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Min favorit­tjuice! Les mer IMG_5822 (1)” width=“2124” height=“2560” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Økol­o­gisk eller van­lig dyr­ket? Les mer IMG_5808 (2)” width=“2560” height=“2018” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Ugress på tallerke­nen — friv­il­lig? Les mer IMG_5688 (3)” width=“2560” height=“2201” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Pico de Gal­lo (fer­sk sal­sa) og gua­camole Les mer IMG_5121″ width=“2560” height=“1910” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Sol­skinnssalat Les mer IMG_4337″ width=“2560” height=“2015” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Dekadent dessert for den ene Les mer IMG_4060″ width=“2560” height=“1920” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Snop Les mer IMG_3095 2″ width=“2560” height=“1931” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Super­god hjem­me­laget gløgg Les mer


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *