Festsalat

Denne salat­en er en fest av et måltid for­di den innehold­er så fine farg­er og smak­er så godt. Men den er også den jeg ofte bruk­er når jeg skal beg­ynne å spise sunt igjen etter en peri­ode med tung og usunn mat (en fest­salat til når fes­ten er over også, alt­så).

En super salat når man vil starte med raw food. En litt kraftig salat av denne typen virk­er met­tende nok når man er vant til å spise tung mat, og let­ter over­gan­gen til ren raw food, synes jeg.

Vi er rett ved vår­jevndøgn nå, og dermed ved starten av et nytt år i naturen og astrol­o­gisk, som er den beste tiden å man­i­festere og starte på noe nytt i livet. Kan­skje denne salat­en kan være inngangsporten til en ny livsstil i ditt liv?

Salat­en består av:

Rød­kål i strim­ler

Papri­ka i strim­ler, gjerne i flere farg­er

Fin­strim­let purre

Agurk­skiv­er

Sukker­ert­er i biter

Blad­per­sille eller frisk korian­der

noen spis­eskjeer ananasjuice (ikke fra kon­sen­trat)

salt

I til­legg bland­er jeg i hakket blad­per­sille eller frisk korian­der, alt etter hva jeg har tlgjen­gelig eller har lyst på. Jeg vet, det høres ut som en dårlig amatøropp­skrift å si at “det er samme hvilke urt du bruk­er”. Urter er jo planter med aktive virkestof­fer og helt ulik smak, og en malplassert urt kan virke­lig øde­legge en rett (en skille en god restau­rant fra en dårlig, som den gan­gen jeg fikk enorme mengder timi­an servert på en fer­sk pastarett…). Men i denne opp­skriften pass­er det alt­så like godt med både blad­per­sille og korian­der, alt­så — jeg lover!

Jeg bruk­er fak­tisk ananasjuice som dress­ing på denne salat­en, en ide jeg fikk fra Nigel­la Law­son i en salat hun laget i et jule­sel­skap.

Er du en søt­moms som meg, kan du ha en ananas­sal­sa ved siden av — den består av biter av mod­en frisk ananas sam­men med litt fin­hakket rød chili. Spis­er du salat­en som del av en diett eller kur for å rense krop­pen, ville jeg drop­pet fruk­ten.

I mot­set­ning til de fleste salater tåler denne fak­tisk å stå litt, den kan fak­tisk være god selv dagen etter­på om den står i kjøleskap. Syrene fra ananasjuicen bidrar fak­tisk til å bryte ned noen av de bitre stof­fene i kålen som gjør at noen synes den er litt tungt fordøyelig, og jo lenger den får virke, jo mykere vil kålen bli.

God appetitt!



Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *