Mango-chiapudding

Chi­a­pud­ding er min abso­lutte favorit­trett til frokost, og noe jeg har hatt dil­la på lenge. Juicy man­go sam­men med super­sunne chi­afrø blir til en kom­bo som nesten er for god til å være sann, mat og medisin i ett!

Chi­afrøene blir til en geleak­tig kon­sis­tens når de løs­es opp i væske. Chi­a­pud­ding bidrar til å rense krop­pen for toksin­er og gift­stof­fer, ved at den binder til seg slagg og rester som lig­ger lagret i tarm­sys­temet, og frak­ter de med seg.

Jeg traff en dame som hadde fått tips om å spise chi­afrø bland­et i vann, for å rense tarmene — men det er jo så mye mer lyst­be­tont og lett å få de i seg ved å spise en pud­ding som denne!

Chia er en av naturens aller beste kilder til Omega 3, 2 spis­eskjeer innehold­er fak­tisk mer Omega 3 enn en lak­se­filet, og like mye kal­si­um som flere glass melk. I til­legg innehold­er de mye pro­tein, alle de livs­nød­vendi­ge aminosyrene vi trenger, og masse antiok­si­dan­ter.

Du lager bare pure av man­go, rør­er inn chi­afrø, og set­ter det i kjøleskapet. Per­fekt som fer­dig frokost til mor­ge­nen etter, lett å ta med seg, og det gir en met­thets­følelse som var­er lenge!


Dette er mer en frem­gangsmåte, enn en eksakt opp­skrift, for­di man­go­er vari­er­er veldig i stør­relse, og for­di det vari­er­er hvor tykk man lik­er pud­din­gen. Jo mer chi­afrø i forhold til meng­den man­gop­ure, jo tykkere blir pud­din­gen, og jo større andel pro­tein­er.

Man­gop­ud­ding med chi­afrø:

2 man­go
2–5 ss chi­afrø

Frem­gangsmåte:

Vask og skrell man­goene, skrap kjøt­tet av ste­nen, og kjør det til en pure i en blender/stavmikser/kjøkkenmaskin. Rør inn chi­afrøene.
Sett blandin­gen i kjøleskapet i 10–15 min­ut­ter til den har tyknet. Det kan lønne seg å røre rundt et par ganger før den har tyknet helt.

Prøv deg gjerne frem for å se hvor mye chi­afrø du lik­er å ha i: Ha i et par spis­eskjeer chi­afrø med en gang, rør rundt, og sette den til å svelle i 5–7 min­ut­ter — da ser du gjerne hvor tykk den kom­mer til å bli, og kan eventuelt ha i mer frø om du ønsker en tykkere pud­ding.

Du kan variere med et uen­delig antall ulike bær og fruk­ter, det er bare fan­tasien som set­ter grenser!

Min soleklare chi­a­pud­ding-favoritt, er i som­mer­måne­dene når den pak­istanske man­goen er i sesong og fåes kjøpt i innvan­drebu­tikkene. Den frak­tes mod­en med fly til Norge, slik at den innehold­er mye mer smak og næring enn de grøn­nak­tige man­goene man van­ligvis får kjøpt på mat­bu­tikken, som har mod­net under frak­ten.

Jeg bland­er 2–3 pak­istanske man­go­er med 10–12 bringe­bær, for å gi litt syrlighet og bal­anse til den søte man­goen, og lager en pure av det, som jeg rør­er inn chi­afrø i. Pud­din­gen får en herlig fersken­farge, og er noe av det beste jeg vet både til dessert og frokost!
…om du skyn­der deg, rekker du kan­skje å få med deg noen av de siste pak­istanske man­goene og bringe­bærene før sesongen er over!

Super­mat, indeed — og så utrolig godt!

Chi­afrø fåes kjøpt på helsekosten, men aller bil­ligst hos iherb.com, har jeg fun­net ut (selv når man reg­n­er med frak­t­prisen).

Bon appétit!

IMG_3921 2″ width=“760” height=“586” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Taco­ca­do! Les mer IMG_2602 2″ width=“3632” height=“2917” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Snacks à la Provence Les mer IMG_9208 (1)” width=“4000” height=“2915” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Squash­pas­ta med tomat­saus Les mer IMG_9082 (1)” width=“3497” height=“2822” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Fest­salat Les mer IMG_8510″ width=“3259” height=“2741” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Chia med jord­bær Les mer IMG_8187″ width=“4000” height=“3000” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Spiselige rubin­er Les mer IMG_7798 (1)” width=“3899” height=“3000” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Høstens rot­grønnsak­er med pasti­nakk- og chevredipp Les mer IMG_6405 (1)” width=“3244” height=“2640” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Min favorit­tjuice! Les mer IMG_5822 (1)” width=“2995” height=“3609” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Økol­o­gisk eller van­lig dyr­ket? Les mer IMG_5808 (2)” width=“3806” height=“3000” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Ugress på tallerke­nen — friv­il­lig? Les mer IMG_5688 (3)” width=“3100” height=“2665” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Pico de Gal­lo (fer­sk sal­sa) og gua­camole Les mer IMG_5121″ width=“4000” height=“2984” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Sol­skinnssalat Les mer IMG_4337″ width=“3780” height=“2976” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Dekadent dessert for den ene Les mer IMG_4060″ width=“4000” height=“3000” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Snop Les mer IMG_3095 2″ width=“3672” height=“2770” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Super­god hjem­me­laget gløgg Les mer IMG_3059″ width=“3401” height=“2990” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Der­for skal du aldri bruke kok­ende vann til te Les mer IMG_2942″ width=“3857” height=“2899” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Ekte salt! Les mer

Related Posts

re: Man kan faktisk bli helt frisk av pollenallergien!

Her er en repetisjon av inn­legget som jeg skrev i fjor vår: Vis­ste du at det går an? Det gjorde ikke jeg, for noen år siden. Men jeg fant en løs­ning. I dag synes jeg det er veldig rart å tenke på at det finnes […]

Jeg kunne vært en av de mange i NAV-kø

Jeg var syk i flere år. Etter mange frus­trasjon­er og forsøk på å bli frisk hadde jeg flaks, og trakk selve gul­lod­det; jeg havnet til­feldigvis hos en lege som fant ut av hva som feilte meg. I dag takker jeg ham for å ha red­det livet mitt. Det spe­sielle med […]



2 thoughts on “Mango-chiapudding”

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *