Pina Colada-smoothie

Denne ble til da jeg forsøk­te å gjen­skape Smooth­ieX­change sin Pina Cola­da-smooth­ie hjemme, og få til den samme tykke og kremete kon­sis­tensen som de har i sine smooth­ier.

Da fikk jeg også anled­ning til å bruke litt sun­nere ingre­di­enser. De bruk­er blant annet juice fra kon­sen­trat i smooth­iene sine (som ikke er ekte juice, men “juice” — innkokt fruk­t­masse som er tør­ket, og senere blir tilsatt vann), og frossen yoghurt (jeg pleier å be om å få uten den sist­nevnte ingre­di­ensen, etter­som melk er slim­dan­nende, og av flere årsak­er ikke så gun­stig for krop­pen).

Jeg bruk­er ekte ananasjuice i min smooth­ie, både Sun­ni­va fra Tine og Coop Obs samt Jacobs lager ekte ananasjuice, men­er jeg å huske. I til­legg har jeg i økol­o­giske kokos­flak, eller revet kokos — den økol­o­giske smak­er mye bedre i min bok.

Resul­tatet ble en smooth­ie som smak­er enda bedre enn orig­i­nalen!

Hem­me­ligheten med å få til den tykke, kremete og deilige kon­sis­tensen er å bruke frosne biter av frukt.


Jeg pleier å fryse ned godt modne banan­er i biter. Ananas kan man enten fryse i biter selv, eller få kjøpt i mat­vare­bu­tikker med godt utvalg. Sist jeg han­dlet fant jeg ikke frossen ananas, men en bland­ing av ananas, man­go og papaya, og det ble minst like godt i denne opp­skriften.

For å få den glat­te kremete kon­sis­tensen er det lurt å ta banan­bitene ut av fry­seren et par min­ut­ter før du skal lage smooth­ien.
Om du ikke har en proff høy­hastigshets­blender (a la Vita­mix, RAW e.l.) vel og merke, da kan du bare ha alt i blenderen frossent, og kjøre i vei. Men om du bruk­er en van­lig blender eller stavmikser er det lurt å vente til banan­bitene er litt mykere enn når de kom­mer rett fra fry­seren.

Ingre­di­enser:

  • ca. 200 g frosne banan­biter
  • ca. 250 g frosne ananas­biter
  • 4,5–5 dl ananasjuice
  • 1–3 ss økol­o­gisk kokosflak/revet kokos

Slik gjør du:

Om du har en proff hur­tig­blender, hopp til pkt. 3

  1. Ta de frosne banan­bitene ut av fry­seren, og la stå og tine et par min­ut­ter
  2. Ha banan­bitene, frossen ananas, anana­juice og kokos i en blender eller behold­er til stavmikser, og la stå og godgjøre seg et min­utt eller to.
  3. Kjør alle ingre­di­ensene sam­men helt til det blir en kremete, myk og glatt smooth­ie, og voila! Super­god, tykk, kremete smooth­ie, klar til å nytes!

…denne er så tykk at den godt kunne vært helt i en skål, kalt den “ananas-is”, og spist med skje!

Jom­fru­en Les mer IMG_4831″ width=“2073” height=“1721” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Det beste jeg vet Les mer Ener­giop­p­da­ter­ing! Eklipse, fullmåne ++ Les mer Detox-hjelp fra en annen plan­et Les mer IMG_4636 3″ width=“2560” height=“1920” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Stan­dard­salat Les mer Via con me Les mer Å være sen­si­tiv er det nye kule Les mer IMG_3921 2″ width=“760” height=“586” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Taco­ca­do! Les mer A change is gonna come Les mer Man­i­fes­ter­ing for de late Les mer IMG_2602 2″ width=“2560” height=“2056” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Snacks à la Provence Les mer Hode-epi­demien Les mer IMG_9208 (1)” width=“2560” height=“1866” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Squash­pas­ta med tomat­saus Les mer IMG_9082 (1)” width=“2560” height=“2066” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Fest­salat Les mer IMG_8510″ width=“2560” height=“2153” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Chia med jord­bær Les mer


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *