Squashpasta med tomatsaus

Buon­giorno!

Raw food som skal etterligne ret­ter som piz­za og pas­ta er det teiteste jeg vet.

Hva er vel vit­sen med å prøve å etterligne den usunne mat­en man ville bort fra i utgangspunk­tet, ved å påminne seg selv om disse ret­tene? Om det er junk­food som piz­za eller pas­ta man virke­lig har lyst på, dop til krop­pen i form av sukker­kick fra raf­fin­ert hvetemel, så blir raw food uansett en blek kopi.

Raw food dop­er ikke krop­pen. Den gir ikke høyere blod­sukker mens man spis­er, som dermed går rett ned igjen etter­på så man blir slapp, og får lyst på noe søtt etter mat­en… Raw food gjør deg ordentlig mett, og ikke slapp, men med mer ener­gi enn før du spiste mat­en. Og det smak­er så uen­delig mye mer av ekte, rå, lev­ende mat!

Hvor­for prøve å etterligne noe annet, når denne mat­en troner så fint der oppe på egenhånd?

Denne ret­ten er unntaket, for den er så god i seg selv. Den har blitt et fast innslag i vårt repor­toar av ret­ter her i huset. Jeg tenker ikke på den som en etterlign­ing av “ordentlig pas­ta” lenger, den er bare “squash­pas­ta”, og kjempegod.

For de som tenker et raw food er tid­krevende og kom­plis­ert, så gjør denne ret­ten det til skamme. Det går på null kom­ma niks!

 

Du trenger til 2 pers:

2 squash, skåret i lange strimler

2 fedd fer­sk hvitløk, fin­revet eller fin­hakket til mos

1/2 rød chili, fin­hakket uten frø

4–6  modne og søte tomater

godt med ekte salt

en god del nykver­net sort pepper

litt provencekry­d­der, ev. litt tør­ket oregano, basi­likum, timi­an, ros­marin, estragon eller merian

 

Slik gjør du:

Vask squashen og skjær den i strim­ler enten med en man­dolin eller med en spi­ral­iz­er (du kan også bruke en kniv, og skjære i passe tynne skiv­er, og deretter i strimler).

Lag sausen og ha den ned­er­st i en bolle: hakk tomat­en i passe små biter, riv hvitløken på en fint riv­jern eller hakk den til en mos, og bland den i med tomatene. Ha i fin­hakket chili, godt med salt, og bland inn litt provencekry­d­der. Ha godt med nykver­net pep­per over, etter smak — jeg bruk­er ganske mye i denne ret­ten. Rør sausen sam­men, og ha squash­strim­lene oppi bollen, og bland godt før servering.

Jeg lik­er å ser­vere denne med litt bland­et salat og noen agurkskiver.

Det ser ut som far­gene i det ital­ienske flagget, på en tallerken.

Buon appeti­to!

IMG_9215 (1)

 

.

Jule­salat Les mer Synkro­nitet: Alles vil­je er den samme Les mer IMG_4831″ width=“2073” height=“1721” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Det beste jeg vet Les mer Detox-hjelp fra en annen plan­et Les mer IMG_4636 3″ width=“2560” height=“1920” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Stan­dard­salat Les mer Å være sen­si­tiv er det nye kule Les mer IMG_3921 2″ width=“760” height=“586” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Taco­ca­do! Les mer A change is gonna come Les mer Man­i­fes­ter­ing for de late Les mer IMG_2602 2″ width=“2560” height=“2056” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Snacks à la Provence Les mer Hode-epi­demien Les mer IMG_9082 (1)” width=“2560” height=“2066” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Fest­salat Les mer IMG_8510″ width=“2560” height=“2153” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Chia med jord­bær Les mer IMG_8187″ width=“2560” height=“1920” data-parallax=“off” class=“rev-slidebg” data-no-reti­na> Spiselige rubin­er Les mer


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *